08.11.2016

Nakup prek spleta je hiter, udoben, enostaven, spletni trgovci nam ponujajo vedno boljšo uporabniško izkušnjo. Vendar na spletu svojo »poslovno« priložnost iščejo tudi spletni goljufi, ki s preprostimi triki zavedejo nepozorne kupce. Kam se lahko uporabniki obrnejo po pomoč, ko se spletni nakup zalomi? Pripravili smo nekaj nasvetov, vsekakor pa moramo hitro ukrepati. Kako bomo težavo rešili, pa je odvisno od več dejavnikov.

Najprej preveri, kdo je spletni trgovec!

Če pride do težav pri nakupu v spletni trgovini, katere ponudnik je slovensko podjetje, se lahko potrošniki obrnejo na Tržni inšpektorat prek elektronske pošte gp.tirs@gov.si ali telefona 01 280 87 00. Vendar težava nastopi, ko so kupci prepričani, da so nakup opravili v slovenski spletni trgovini, pa se izkaže da ni tako! Na Tržnem inšpektoratu so pogoste prijave potrošnikov, ki so izdelek kupili na strani s slovensko domeno .SI in v slovenskem jeziku, vendar podatki razkrijejo, da je sedež prodajalca drugje ali pa sploh ni podatkov o prodajalcu. Slovenska domena in spletna stran v slovenščini še ne zagotavljata, da gre za slovenskega prodajalca, tako da je treba vedno najprej poiskati in preveriti podatke o ponudniku. 

V primeru, da se prodajalec nahaja v državah članicah Evropske unije, na Norveškem ali Islandiji, se lahko potrošniki po brezplačno pomoč in svetovanje obrnejo na Evropski potrošniški center. EPC največkrat obravnava vprašanja glede pravic potrošnikov v primeru blaga z napako, spletnega nakupovanja, potovanja z letalom, turističnih aranžmajev, najema vozila ipd. Tudi na EPC se pogosto srečujejo z zavedenimi potrošniki, ki verjamejo, da so nakup opravili pri evropskem ponudniku.

Potrošniki iz domene zmotno sklepajo, iz katere države naj bi bil prodajalec. Največ zaupanja vzbujajo trgovine z domeno .DE ali .UK, saj kupci menijo, da gre za nemške oz. angleške trgovce.

Vendar domeno si lahko vsak prosto izbere, zato le-ta ni zagotovilo za kakovost ali zanesljivost trgovca. Tako smo tudi na odzivnem centru SI-CERT obravnavali primere, ko je potrošnik na strani z nemško domeno in nagovori v nemščini kupil plašč višjega kakovostnega razreda, prepričan, da je prodajalec iz Nemčije. Pošiljka je prispela iz Kitajske in tako kupcu povzročila še dodatne stroške s plačilom davka, plašč pa je bil daleč od kakovosti, ki jo je pričakoval.

Trgovine s ponaredki
Spletna predstavitev v nemščini in nemška domena nista zagotovili za kakovost! V tem primeru je potrošnik prejel plašč iz Kitajske, ki je bil  veliko slabše kakovosti, kot originalni artikli.

 

Pravice potrošnikov sežejo le do evropskih meja

Spletni kupci so manj zaščiteni, če nakupujejo pri ponudnikih, ki se nahajajo izven Evropske unije (Kitajska, ZDA), saj le-ti niso zavezani k spoštovanju skupne evropske zakonodaje. To pomeni, da kupec ne more odstopiti od pogodbe, zahtevati vračila kupnine ali zamenjati blaga. Če z izdelkom ni zadovoljen, žal velja pravilo »Kar dobiš, to imaš«, saj naše potrošniške pravice sežejo le do evropskih meja. Vse, kar nezadovoljnemu kupcu preostane, je dopisovanje s trgovcem in le od njegove dobre volje je odvisno, ali bo pritožbe upošteval ali ne. Največkrat se na SI-CERT obrnejo kupci, ki so v spletni trgovini kupili ponaredek znane blagovne znamke in so nezadovoljni s kakovostjo prejetega blaga. Ker gre za trgovca, ki se nahaja na Kitajskem, se ne morejo obrniti po pomoč na nobeno potrošniško institucijo. Kupci ponaredkov se tudi morajo zavedati, da so ponarejeni izdelki na slovenski carini zaseženi in uničeni, v nekaterih primerih pa kupec celo plača globo oziroma mora poravnati stroške uničenja, zato vsekakor odsvetujemo takšen nakup.

In če je vse le lepa kulisa?

Največje tveganje za spletne nakupovalce predstavljajo lažne spletne trgovine. To so le spletne strani z lepimi slikami, za katerimi sploh ne stoji registrirano podjetje. Kupec je v tem primeru kar dvakratno oškodovan, saj plačanega blaga ne bo prejel, lahko pa pride tudi do zlorabe kreditne kartice. Vaba, ki jo nastavi goljuf, je zelo preprosta, saj nepozorni uporabniki hitro nasedejo na nizke cene in velike obljube. Največ lažnih trgovin se skriva za izdelki znanih blagovnih znamk, železni repertoar so očala, torbice, oblačila, športna obutev, tehnološki izdelki. Na odzivnem centru SI-CERT smo obravnavali tudi presenetljivo veliko primerov lažnih trgovin s traktorji in gradbeno mehanizacijo, ko so bili kupci oškodovani za več tisoč evrov! Ko so na sporedu večja nogometna prvenstva, pa so zelo aktualne lažne trgovine z nogometnimi dresi.

Lažna spletna trgovina
Lažna spletna trgovina z nogometnimi dresi.

 

Žal ne obstaja en sam opozorilni znak, ki bi z gotovostjo kazal na spletno prevaro. Spletni uporabniki moramo poiskati čim več informacij in se naučiti brati med vrsticami. Če bi orisali tipično lažno spletno trgovino, bi izgledala takole: izdelki so občutno cenejši od vseh ostalih ponudb, vsi artikli so na zalogi, dostava je brezplačna po celem svetu. Ko prek obrazca kontaktirate prodajalca, vam odgovori z elektronskega naslova gmail, na strani pa ni nobenih drugih podatkov o podjetju. Edini možen način plačila, ki ga trgovec nudi, je izključno nakazilo prek sistema WesterUnion.

Kam se lahko potrošniki obrnejo po pomoč, če naletijo na težave pri spletnem nakupovanju
Kam se lahko potrošniki obrnejo po pomoč, če naletijo na težave pri spletnem nakupovanju
Vsebine, ki vam lahko pomagajo
0

Poceni, ceneje, prevara!

Včasih lahko v lovu na super poceni adidaske, iPhone ali Michael Kors torbico nasedeš goljufu. Če naletiš na trgovca, ki: ponuja znane blagovne znamke kar 90 % ceneje, kot stanejo drugje, obljublja brezplačno dostavo po celem svetu, hkrati pa ne najdeš nobenih kontaktnih podatkov o prodajalcu (ime podjetja, naslov, telefon),…

Komentarji (23)
    • To je lažna spletna trgovina. Če ste vpisali številko kreditne kartice, lahko pride do kasnejše zlorabe le-te. Predlagamo vam, da kreditno kartico preventivno prekličete.

  • Pozdravljeni.
    Zanima me, če mi lahko pomagate ugotoviti ali gre za vredosrojno spletno stran ali ptevaro in sicer se gre za stran shopybaby.com

    Hvala za odgovor,
    Neža

    • Več indikatorjev na spletni strani kaže, da gre za nezanesljivo trgovino. Neobičajno nizke cene in brezplačna poštnina, nikjer ni navedenih kakršnihkoli podatkov o podjetju, najti je nekonsistentne informacije. Stran sicer uporablja certifikat (https), vendar pa je ta pridobljen s strani zastonjskega ponudnika certifikatov. Zelo verjetno gre za spletno trgovino s poceni izdelki z izvorom na Kitajskem. Nakupa vam ne priporočamo, saj boste imeli v primeru reklamacij težave.

  • Izdelek sem naročil z te strani http://www.thesportsorigin.com/, šele sedaj sem ugotovil, da sem se nategnil. Sicer sem že ob nakupu vedel, da je možnosti 50/50, ampak po kasnejšem pisanju e-mailov ugotovil, da ni več možnosti, da bi dobil ta izdelek.
    Ali je kakšna možnost, da se banka seznani s prejemnikom plačila oz. kaj posreduje?

    • Če ste plačali s kreditno kartico, se na banki pozanimajte o možnosti t.i. chargeback zahtevka. Svetujemo vam tudi preventivni preklic kreditne kartice.

    • Iz javno dostopnih podatkov je razvidno, da je bila domena airelibres.com registrirana šele 9.5.2018, registrant domene pa prihaja iz Kitajske. Dejstva, kot so pomanjkanje kontaktnih podatkov, veliki popusti, ipd., so vse indici, ki zbujajo sum, da gre za lažno spletno stran oz. najverjetneje stran, ki prodaja ponaredke. Vsekakor vam odsvetujemo kakršen koli nakup in plačilo prek omenjene spletne strani.

    • Pozdravljeni, ta spletna trgovina žal ne vliva posebnega zaupanja, glede na indikatorje, lahko rečemo, da gre za lažno spletno trgovino. Če ste nakup opravili s plačilno kartico, čimprej kontaktirajte izdajatelja plačilne kartice (običajno je to vaša banka) in pri njem vložite reklamacijo (t.i. chargeback zahtevek). Več o tem, kako delujejo lažne spletne trgovine, si lahko pogledate tudi v našem videu https://www.varninainternetu.si/knjiznica/kaj-je-zadaj-3-lazna-spletna-trgovina/.

    • Žal gre za eno izmed mnogih lažnih spletnih trgovin. Dejstva, kot so so potvorjeni in pomanjkljivi kontaktni podatki, ogromni popusti, starost domene, ipd., kažejo, da gre v primeru world.pleinlife.com za lažno spletno stran oz. stran, ki prodaja ponaredke.

      V primeru plačila blaga s kreditno kartico ob sočasni goljufiji, se o možnosti t.i. chargeback zahtevka za reklamacijo plačila s kreditno kartico pozanimajte na izbrani banki, razmisliti pa velja tudi o morebitnem preklicu same kartice, zaradi visoke verjetnosti nadaljnjih zlorab le-te.

    • Domena registrirana šele pred slabim mesecem dni, brezplačni el. naslov podan pri registraciji domene, pomanjkanje kontaktnih podatkov, ipd., so vse indici, ki zbujajo sum, da gre za lažno spletno stran oz. najverjetneje stran, ki prodaja ponaredke. Vsekakor velja razmisliti tudi o morebitnem preklicu same kartice, zaradi visoke verjetnosti nadaljnjih zlorab le-te, na banki pa se pozanimajte glede možnosti finančne reklamacije (t.i. chargeback zahtevek).

  • Torej moj komentar je dokaj zabaven… Sam sem mislil da ni šanse, da bi me kdo pretental na spletu in me okradel mojega denarja, pa se mi je to le naredilo. Sicer ne za “velik” znesek, pa vendar. Stran se mi je ponudila na facebooku, kot eden izmed oglasov. Predstavljala je 3D tiskalnik za 60€. Sprva nisem verjel da je stvar pristna, ko sem gledal druge artikle pa so bile cene kar pristne. Seveda sem dokaj kmalu ugotovil, da gre za prevaro pri nakupu, saj nisem dobil potrditvenega maila, in ko sem želel dostopati do strani, enostavno ni več obstajala. Vsekakor draga šola, ampak mi je dala misliti. Lep pozdrav

  • Zanima me kako je stem ko se odločiš za kredit prek spleta.Posojilodajalec te poveže z banko(BFI banka).Vse pristojbine pa plačaš preko položnice ali banke določeni osebi na račun.Se tudi to šteje za spletno goljufijo.Ker teh pristojbin ni malo.Hvala za odgovor

  • Vaš komentar

    Vaš e-naslov ne bo nikoli objavljen ali posredovan tretjim osebam.
    Obvezna polja so označena z *