Skoči na vsebino

Prevare s skrito naročnino (subscription trap)

V zadnjem času smo večkrat obravnavali prijave primerov lažnih nagradnih iger, tokrat z drugačnim "razpletom", kot smo ga bili vajeni.

Vedno novi načini, kako od nas izvabiti denar

V zadnjem času smo večkrat obravnavali prijave primerov lažnih nagradnih iger, tokrat z drugačnim “razpletom” – prikrito naročnino.

V lažnih nagradnih igrah je največkrat glavni namen zvabiti uporabnike v plačljivi SMS klub. V prevari s skrito naročnino pa želijo izvabiti številko kreditne kartice ter vas naročiti na trivialno storitev, ki je ne potrebujete. Simbolični znesek 1 € se po nekaj dneh spremeni v mesečno naročnino tudi do 100 €, ki jih vsak mesec trgajo z vaše kreditne kartice.

Lažno sporočilo za vzbuditev pozornosti uporabnika.
Lažno sporočilo s povezavo.

Podobno kot pri vabah v plačljive SMS klube je tudi v tem primeru najprej potrebno pritegniti pozornost uporabnikov. Najpogosteje se uporabniku pri obisku določenih spletnih strani pojavi opozorilo (Vaša naprava vsebuje viruse!) ali pa celo prejme SMS sporočilo (Čaka te 1 fotografija), ki vsebuje povezavo. Dogaja se pa tudi, da se pozornost uporabnika pritegne z lažnim elektronskim sporočilom Pošte Slovenije o čakajočem paketu.

Kam vodi povezava v sporočilu?

Klik na povezavo pelje na novo spletno stran, ki nas skuša zavesti, da smo ali bomo brezplačno prejeli drag telefon. Naleteli smo pa tudi na primere, ko je pot do “ponudbe za telefon” vodila prek t.i. lažnih novic (včasih podkrepljenih z neavtoriziranim navajanjem znanih oseb), objavljenih na Facebooku.

Pozornost uporabnikov poskušajo pridobiti na različne načine
Primer obvestila o monosti sodelovanja v lažni nagradni igri, ki se v brskalniku pojavi uporabniku.

Nato sledi precej trivialen kviz oz. “raziskava”, ki ne glede na odgovore ponudi vedno isti končni rezultat – prejeli bomo neverjetno ponudbo za telefon višjega cenovnega razreda (Samsung ali iPhone) za samo 2 evra. Zneski so različni, tudi glede na geografski izvor uporabnika. Odvisno od države izvora (v našem primeru Slovenije), na koncu vidimo tudi očitno lažne Facebook objave srečnih nagrajencev. Te naj bi nas prepričale, da gre za legitimno ponudbo.

Lažne objave srečnih Facebook nagrajencev
Zaslon, ki prikazuje lažne objave Facebook nagrajencev, s katerimi na kušajo prepričati v legitimnost nagradne igre.

Vedno preberite drobni tisk!

V naslednjem koraku pride do bistvenega preobrata. Na spletni strani, kjer vpisujemo naše kontaktne podatke in je videti legitimno, se skriva drobni tisk. Navaja, da telefona ne bomo dobili avtomatično, temveč bomo s plačilom v višini 2 € zgolj pridobili pravico do sodelovanja v nagradni igri. Hkrati pa bo to veljalo kot preizkusna “naročnina”, ki se bo po 6 dneh spremenila v mesečni obrok, ki velja do preklica. Znesek naročnine za storitev se giblje med 80 € in 100 € na mesec.

Drobni tisk, ki razkrije resnično ozadje
Posnetek zaslona lažne spletne strani, na katerem je okence za vnos naših podatkov. Viden je tudi drobni tisk, ki nas opozarja na skrito naročnino.
Naročnina za storitev stane kar 80 evrov na mesec!
Drobni tisk pod lažno nagradno igro, ki nas obvešča o mesečni naročnini (80 €).

Zadnji korak je vnos številke kreditne kartice. Tukaj je tudi prvič v drobnem tisku navedeno ime storitve, na katero se dejansko naročamo.

Prvič vidimo ime storitve, na katero se naročamo
Zaslon, kjer je okence za vnos podatkov kreditne kartice in mali tisk, v katerem prvič izvemo, na kaj se prijavljamo.

Storitve, ki jih ti portali ponujajo, so drugotnega pomena; gre za generične portale, ki obljubljajo igre, filme ali glasbo, a ni nujno, da boste te vsebine tam tudi dobili.

Odjava od naročnine ni enostavna

V drobnem tisku sicer navajajo, da se uporabniki lahko kadarkoli odjavijo od naročnine tako, da kontaktirajo njihovo podporo uporabnikom. Vendar pa odjava velja šele od naslednjega meseca naprej. To pomeni, da vam že zaračunane naročnine ne bodo vrnili. Pri kontaktiranju njihove podpore pa imajo uporabniki različne izkušnje. V nekaterih primerih so jim zelo hitro odgovorili in prekinili naročnino, drugi uporabniki pa poročajo, da je izjemno težko stopiti v kontakt z njimi in da so zahteve po preklicu naročnine velikokrat spregledane.

Na portalu Buzzfeed so objavili obsežno reportažo o tovrstnih prevarah. Navajajo, da naj bi bilo za večino teh prevar odgovorno ameriško podjetje Ad inc.

Najučinkovitejši ukrep? Ignorirajte super ponudbe!

Če prejmete tovrstne reklame, vam svetujemo, da jih enostavno ignorirate. Ne klikajte na povezave ter ne izpolnjujte obrazcev za prejem telefonov v nagradnih igrah ali anketah. Omejite tudi možnost oz. izklopite sporočanje (ang. notifications) za spletne strani, za katere niste prepričani, da so legitimne oz. vam niso znane. Ponavadi so te strani in njihova obvestila vir zavajajočih oglasov, ki sploh pripeljejo do nagradnih iger.

Kaj storiti, če vam obračunavajo naročnino?

Če ste vnesli podatke kreditne kartice in so vam začeli obračunavati naročnino, čimprej kontaktirajte ponudnika storitve in zahtevajte takojšen preklic naročnine ter povrnitev že izplačanih zneskov. Če niste prepričani, na katero storitev ste se naročili, na bančnem izpisku preverite prejemnika spornih transakcij ter poiščite njegovo spletno stran. Na njej poiščite kontaktne naslove oz. navodila za preklic naročnine. Večina ponudnikov ima možnost kontakta preko el. pošte ali telefonske številke. Če se s ponudnikom ne boste mogli dogovoriti glede vračila izplačanih zneskov, se lahko še obrnete na banko in podate finančno reklamacijo (t. i. chargeback zahtevek). V skrajnem primeru lahko tudi prekličite kreditno kartico. Več informacij glede finančne reklamacije najdete na spletni strani Evropskega potrošniškega centra.

Na kratko o prevari

Kaj je glavni namen lažnih nagradnih iger prek spleta?

Glavni namen zvabiti uporabnike v plačljivi SMS klub. V prevari s skrito naročnino pa želijo izvabiti številko kreditne kartice ter vas naročiti na storitev, ki je ne potrebujete. 

Stran izgleda legitimno, kako vemo, da gre za prevaro?

Drobni tisk navaja, da telefona ne bomo dobili avtomatično, temveč bomo s plačilom v višini 2 € zgolj pridobili pravico do sodelovanja v nagradni igri. Hkrati pa bo to veljalo kot preizkusna “naročnina”, ki se po 6 dneh spremeni v mesečni obrok in velja do preklica.

Na kakšne storitve se naročimo, če vnesemo podatke?

Storitve, ki jih ti portali ponujajo, so drugotnega pomena; gre za generične portale, ki obljubljajo igre, filme ali glasbo, a ni nujno, da boste te vsebine tam tudi dobili.

Kako prekličemo naročnino?

V drobnem tisku sicer navajajo, da se uporabniki lahko kadarkoli odjavijo od naročnine tako, da kontaktirajo njihovo podporo uporabnikom. Odjava pa velja šele od naslednjega meseca naprej. To pomeni, da vam že zaračunane naročnine ne bodo vrnili.

Kako se izognemo prevari s skrito naročnino?

Če prejmete tovrstne reklame, jih enostavno ignorirajte. Ne klikajte na povezave ter ne izpolnjujte obrazcev za prejem telefonov v nagradnih igrah ali anketah.

Komentarji / 4

Pred objavo na portalu bo vaš komentar odobren s strani uredništva.
Preberite pravila komentiranja na portalu.
Vaš e-naslov ne bo nikoli objavljen ali posredovan tretjim osebam.

  1. Peter P /

    Klasični “subscription trap” izvaja tudi največji slovenski portal za spletne tečaje in izobraževanja. Med prvi valom korona krize so oglaševali da želijo pomagati in so ponujali “brezplačno uporabo portala”. Tisti, ki so se prijavili so prav hitro dobili račun za 250 eur, ker je bilo brezplačnih samo prvih 14 dni, potem si pa avtomatsko naročen na 1-letno naročnino na vse spletne tečaje. Njihov odgovor na vse so splošni pogoji … Odjavit se ne moreš, zavrnitve računa ne sprejmejo, to da si študent in brezposeln tudi ne, vmes še grozijo s tožbo če objaviš kak slab review na internetu, čez čas pa dobiš izvršbo kjer 250 eur postane 500 eur.

    Žalostno je, da taisti direktor podjetja nagovarja učitelje, da med korona krizo pripravljajo brezplačne vsebine, na drugi strani po pošilja izvršbe brezposelnim, samohranilkam in študentom.

    Še bolj žalostno je, da se Tržnemu inšpektoratu pri takšni praksi ne zdi nič sporno saj po navadi odloča v korist podjetja. Medtem, ko je mnogo držav že uzakonilo “subscription trap” kot nepošteno prakso bo nekdo v sloveniji na ta račun še dobro zaslužil.

  2. PREVARE /

    takole sem prejela, mi lahko sporočite za kakšno prevaro tole gre :

    To sporočilo je bilo poslano od zaupanja vrednega pošiljatelja.

    Cash App ®

    Čestitam! {tatjana.grmovsek@gmail.com}

    Poskušali smo vzpostaviti stik z vami, da vam dostavimo vašo darilno kartico za 750 $ Cash app
    ✪ Kmalu poteče: Izpolnite potrebne korake in prejmite 750 $ na svoj račun aplikacije Cash

    Potrdi-ASAP!

  3. MarkoJ /

    Tatjana, malo pomislite kdo in zakaj vam bo nekaj podaril? V dandanašnjem svetu nihče, ničesar, pa če se še tako lepo sliši in bere. Zato se take ponudbe le izbriše in odstrani iz koša, naslovnika pa da med blokirane naslovnike. Ne vem koliko časa bi nekdo podarjal take vsote ali predmete, ker mora nekje ali pri nekaterih najprej dobro zaslužiti in od podarjenih predmetov ali nakazil ni dobička. Ta sicer je, ampak le pri nepoštenih ljudeh, ki računajo da določeno število ljudi, bo pa le nasedlo njihovi ponudbi. Žal, obstajajo tudi taki ljudje, ki jim je goljufija enako kot poštenemu človeku poštenje.

  4. Telefoni vse pogostejša vstopna točka za napadalce : Arnes /

    […] različnih spletnih prevar, katerih cilj je od uporabnikov pridobiti podatke kreditne kartice, npr. prevara s skrito naročnino, lažne spletne trgovine ipd. Povprečno oškodovanje pri zlorabi kreditne kartice prek phishing […]