Skoči na vsebino

Spletni goljufi nad male oglase

Nacionalni odzivni center SI-CERT ob vseevropskem mesecu kibervarnosti opozarja na spletne goljufije. Tarče so tako spletni kupci kot prodajalci, saj mali oglasi odpirajo vrata zlorabam. V sklopu programa ozaveščanja Varni na internetu so zato pripravili nove video vodiče, olajšali sporočanje spletnih nevarnosti, na prevare bodo opozarjali tudi s turnejo uličnega gledališča Ana Monro.

Ponovno porast spletnih goljufij

Na SI-CERT od leta 2011 beležijo velik porast incidentov, lansko leto so zabeležili več kot 1500 incidentov, letos bo številka najverjetneje presegla 2000. V statistki zadnja leta izstopajo predvsem spletne goljufije. Lani so obravnavali 525 spletnih goljufij, to številko so danes že presegli. Projekcija za leto 2014 kaže, da se bodo ustavili pri več kot 700 primerih, kar pomeni, da povprečno vsak dan obravnavajo 2 novi spletni goljufiji. Med njimi največji delež predstavljajo prevare pri spletnem nakupovanju. Tu je preventiva še toliko bolj pomembna, saj kot opozarjajo na SI-CERT, ko kupec nasede lažni ponudbi in plača, je možnost, da dobi denar povrnjen, minimalna. Zaradi uspešnega zakrivanja sledi in nakazovanja denarja v afriške države, je preiskovanje oteženo, ravno zato ima opozarjanje in izobraževanje toliko večjo težo.

Statistika obravnavanih spletnih goljufij 2008 – 2014
Statistika obravnavanih spletnih goljufij 2008 - 2014. Viden je trend naraščanja, leta 2008 je SI-CERT obravnaval 49 spletnih goljufij, leta 2014 pa kar 772.

Vedno več je primerov lažnih spletnih trgovin, maja in junija je SI-CERT zabeležil kar 15 spletnih trgovin, ki so po močno znižanih cenah in z zelo slabimi strojnimi prevodi prodajala »original Ray-Ban« očala. Šlo je bodisi za ponaredke bodisi lažne trgovine, v obeh primerih so kupci ostali praznih rok. Znakov, ki kažejo na tvegan spletni nakup, ni težko prepoznati. Ključne so velike obljube – neverjetno nizka cena, brezplačna dostava kjerkoli po svetu, vsi artikli so vedno na zalogi. Če prodajalec zahteva nakazilo prek plačilnega mehanizma Western Union, potem skoraj zagotovo gre za poskus prevare. Še več nasvetov, kako varno nakupovati je na voljo v novem video vodiču.

Spletni oglasniki – kupci preveč zaupljivi, prodajalci neučakani 

V zadnjem času opažajo več poskusov goljufij prek spletnih oglasnikov. Goljufi se poslužujejo vedno novih taktik, kako priti do spletnih uporabnikov in ravno mali oglasi omogočajo uspešno izogibanje antispam filtrom, ki bi blokirali dostavo takšnega elektronskega sporočila prek običajne elektronske pošte. Goljuf objavi privlačen mali oglas, nato pa s ponarejenim sporočilom logistične službe prepriča kupca, da je njegov izdelek že na poti. Kot najboljše vabe se izkažejo najnovejši modeli pametnih telefonov in tablic, so pa na SI-CERT obravnavali več prijav zaradi goljufa, ki je prek oglasnika »prodal« nekaj profesionalnih koles, vrednih več tisoč evrov. Prevaram so izpostavljeni tudi prodajalci, saj se goljufi odzovejo na objavljen mali oglas in jih z lažnimi potrdili o nakazilu prepričajo, da izdelek oddajo na pošto. Zanimiva je zgodba uporabnice, ki se je obrnila na prijavno točko portala Varni na internetu. Na njen oglas za prodajo poročne obleke se je javil goljuf in jo z lažnimi bančnimi potrdili prepričal, da je obleko poslala v tujino. Scenarij tovrstne prevare je skoraj vedno enak. Zainteresirani kupec želi, da izdelek pošljete na povsem tretji naslov (npr. »Pošljite sinu, je na humanitarni misiji v Nigeriji.«), pripravljen je plačati še več, kot zahtevate, ne moti ga visoka poštnina na drug konec sveta.

Kam po pomoč

Na portalu Varni na internetu je vzpostavljena prijavna točka, prek katere lahko spletni uporabniki sporočijo težave. Pomoč strokovnjakov centra SI-CERT je za vse, tako domače uporabnike kot podjetja, brezplačna. Oktobra predstavljajo nove aktivnosti, saj sodelujejo v kampanji Evropski mesec kibervarnosti (European Cyber Security Month). Zasnovali so nov sistem za prijavo prevar SOS Lovec, ki ga uporabniki lahko dodajo med zaznamke in tako hitro opozorijo na opaženo nevarnost. Znanje o spletnih prevarah lahko spletni uporabniki preverijo tudi v kvizu Lovec na spletne prevare.

Prevarantski tour gre po Sloveniji

V oktobru, mesecu kibervarnosti, bodo spletne prevare ilustrirali tudi s pomočjo turneje uličnega gledališča Ana Monro. Predstave se bodo odvijale v vseh večjih mestih po Sloveniji, ulični nastopi bodo na zabaven način poudarili razliko med previdnostjo v realnem življenju in pretirano zaupljivostjo v on-line svetu. Prva predstava bo že ta petek, 10.10.2104, ob 16.15, v starem mestnem jedru v Kranju.

Seznam predstav (vsakič ob 16.15), natančne lokacije bodo vsak dan sporočali prek kanalov na družbenih omrežji:

10.10. Kranj

11.10. Ljubljana

15.10 Maribor

17.10. Celje

24.10. Izola

28.10. Maribor

30.10. Ljubljana