Skoči na vsebino

SI-CERT ob vseevropskem mesecu kibervarnosti opozarja na prevare pri spletnih nakupih

Evropska unija letos prvič organizira vseevropsko kampanjo (European Cyber Security Month), s katero želi spodbuditi ozaveščenost o kibervarnosti med državljani. Slovenija v evropski akciji sodeluje z nacionalnim programom ozaveščanja Varni na internetu, ki ga koordinira center za odzivanje na omrežne incidente SI-CERT. Z medijsko kampanjo se osredotočajo na spletne goljufije, ki lahko spletnim uporabnikom povzročijo resno finančno škodo. S tem namenom danes predstavljajo prvi video vodič, ki spletnim uporabnikom razkriva vse pasti spletnega nakupovanja.

Velik porast prijav spletnih prevar

SI-CERT je v letu obravnaval 442 prijav spletnih goljufij, kar predstavlja skoraj 100 % porast, v primerjavi z letom 2011 (227 prijav). Projekcija za leto 2013 napoveduje še rahel porast, predvidevajo, da se bo število prijav ustavilo pri številki 475. Gole številke razkrivajo neverjetne zgodbe, od nakupa več tisoč evrov vrednega bagra v lažni spletni trgovini do zlomljenega srca, ko se sanjsko dekle iz Moskve, ki nujno potrebuje denar za vizo, izkaže za prevaranta. Kot izpostavljajo na SI-CERT: »Spletni uporabniki v Sloveniji v večini poskrbijo za osnovno zaščito svojega računalnika, so pa zato veliko bolj ranljivi na ti. socialni inženiring, kjer jih s preprostim sporočilom o nagradi nekdo želi prepričati, da kliknejo povezavo, pošljejo svoje osebne podatke ali celo nakažejo denar. V takšnih primerih  ne pomaga še tako napreden antivirusni program, potrebno je prepoznati znake poskus prevare.«

Tvegani spletni nakupi

Na SI-CERT opozarjajo, da obravnavajo vedno več prijav lažnih spletnih trgovin, ki pa so zgolj kulise z lepimi slikami, za spletno predstavitvijo pa ne stoji legitimno podjetje. Takšen nakup predstavlja veliko tveganje, saj kupec plačanega blaga ne bo prejel, lahko pa pride tudi do zlorabe podatkov kreditne kartice. Kot vedno aktualne se izkažejo lažne spletne trgovine, ki obljubljajo priljubljene blagovne znamke, npr. iPhone, iPad, Ugg, fotografsko opremo, po neverjetno ugodnih cenah. V lovu za dobro ceno se kupci pogosto odločijo za nakup ponaredkov znanih in prestižnih blagovnih znamk, vendar je promet s ponaredki v EU prepovedan, zato so takšni paketi na slovenski carini zaseženi in uničeni. V nekaterih primerih morajo celo kupci sami poravnavati stroške uničenja.

Primeri zaseženih ponaredkov na Carinski upravi RS
Primeri zaseženih ponaredkov na Carinski upravi RS, na sliki so vidni športni copati, tablete, cigareti, parfum in torbica.

Za spletne goljufe so zelo privlačni tudi spletni oglasniki, saj je vzpostavitev kontakta z morebitno žrtvijo zelo enostavna. Goljuf objavi privlačen mali oglas, nato pa s ponarejenim sporočilom logistične službe prepriča kupca, da je njegov izdelek že na poti. Kot najboljše vabe se izkažejo najnovejši modeli pametnih telefonov in tablic, so pa na SI-CERT obravnavali več prijav zaradi goljufa, ki je prek oglasnika »prodal« nekaj profesionalnih koles, vrednih več tisoč evrov. Prevaram so izpostavljeni tudi prodajalci, saj se goljufi odzovejo na njihov objavljen mali oglas in jih z lažnimi potrdili o bančnem nakazilu prepričajo, da izdelek oddajo na pošto.

Še več nasvetov, kako v množici ponudb na spletu ugotovite, kdaj gre za prevaro, najdete v infografiki 5 korakov do varnega spletnega nakupa.