Skoči na vsebino

Prevarana pri nakupu vozovnice

Prevara s skrito naročnino: lažne nagradne igre in neverjetne ponudbe

Študentka Gaja je na spletu zasledila oglas za polletno avtobusno karto za samo dva evra. Ponudba je bila videti predobra, da bi jo izpustila – vpisala je podatke svoje kartice in potrdila nakup. Šele kasneje je ugotovila, da pravzaprav ni kupila vozovnice, temveč se je naročila na plačljivo storitev, ki jo je vsak mesec stala več kot 60 evrov. Preklic naročnine pa je bil vse prej kot enostaven.

Za predvajanje videa je potrebno sprejeti YouTube-ove piškotke. Z namestitvijo boste dostopali do storitve YouTube, ki jo zagotavlja in nadzoruje zunanji ponudnik.

Pravilnik o zasebnosti ponudnika storitve

Gajina izkušnja je le ena izmed mnogih. S podobnimi resničnimi zgodbami se na SI-CERT obrne vse več spletnih uporabnikov. Na videz nedolžne ponudbe – »posebne ugodnosti«, »ekskluzivne nagrade« ali »samo danes« popusti – uporabnika hitro ujamejo v drago mesečno naročnino.

Najpomembnejše sporočilo? V takšno past lahko pade kdorkoli, tudi tisti, ki so prepričani, da dobro prepoznajo sumljive vsebine. Prevaranti oglase oblikujejo ciljno in premišljeno – tako, da so privlačni, verjetni in prepričljivi. Zato previdnost na spletu nikoli ni odveč.

Kako prevara poteka?

Prevaranti postavijo lažno Facebook stran, na kateri zlorabijo podobo, logotipe in ime znanih blagovnih znamk, podjetij ali trgovin. Nato aktivirajo oglase, ki dobro ciljajo svoje žrtve.

Oglasi, ki vodijo v prevaro s skrito naročnino.

V oglasih obljubljajo nagrado, skoraj neverjetno akcijo ali ekskluzivno ponudbo.

Če kliknemo povezavo iz takega oglasa, nas pripelje na stran, kjer moramo najprej odgovoriti na nekaj preprostih vprašanj, sodelovati v navideznem žrebu, nato pa nas stran vodi do obrazca za vpis podatkov kreditne kartice – bodisi za »potrditev« nagrade, bodisi za plačilo simbolnega zneska.

Spletne povezave v takih objavah vodijo na lažne spletne strani, ki nimajo nobene povezave z dejansko znamko.

V resnici pa gre za skrito naročnino. V drobnem tisku piše, da se z vpisom podatkov naročimo na drago in banalno storitev. Naročnina pa lahko znaša tudi več kot 100 € mesečno in se samodejno obnavlja na en ali dva tedna. Odjava je pogosto zapletena ali skoraj nemogoča, medtem ko ponudnik redno trga zneske neposredno s kartice.

Zakaj je prevara uspešna?

Privlačne ponudbe pritegnejo pozornost, še posebej, kadar gre za izdelek ali storitev, ki je sicer dražja. Občutek, da moramo izkoristiti priložnost, nas pogosto pripravi do hitrega klika, ne da bi pozorno prebrali pogoje. Strani so oblikovane profesionalno, plačilo pa zahteva le simboličen znesek, euro ali dva, kar še zmanjša občutek tveganja.

Žrtve ob tem pogosto menijo, da so dovolj previdne – a prevaranti uporabljajo enake taktike oglaševanja, kot jih poznamo pri legitimnih ponudbah. Zato so takšne prevare učinkovite pri zelo različnih ljudeh.

Če bančnih izpiskov ne preverjamo redno, se nam lahko zgodi, da prevare dolgo časa sploh ne bomo opazili. Znesek oškodovanja je lahko takrat že zelo velik.

Kako se zaščititi?

Preden vnesete podatke kartice, vedno preverite pogoje ponudbe. Bodite pozorni na drobni tisk, kjer se skriva podatek, o tem, zakaj vpisujete podatke kreditne kartice in koliko znaša naročnina. Če ponudba deluje predobra, da bi bila resnična, je to običajno opozorilni znak.

Kaj storiti, če ste nasedli na prevaro s s krito naročnino?

Če ugotovite, da ste se nehote naročili na plačljivo storitev:

  • poskusite preklicati naročnino pri ponudniku, čeprav je to pogosto oteženo,
  • če ne boste mogli doseči preklica naročnine, kontaktirajte svojo banko in blokirajte kartico,
  • objavo in povezavo lahko prijavite na SI-CERT (cert@cert.si).

Komentarji / 0

Pred objavo na portalu bo vaš komentar odobren s strani uredništva.
Preberite pravila komentiranja na portalu.
Vaš e-naslov ne bo nikoli objavljen ali posredovan tretjim osebam.