Skoči na vsebino

Pričel se je Evropski mesec kibervarnosti 2023

NAJ VAS NE BO STRAH VPRAŠATI ZA POMOČ

Prihaja oktober, ko obeležujemo Evropski mesec kibervarnosti. Mednarodna pobuda bo združila vse članice EU v aktivnostih ozaveščanja državljanov o spletnih nevarnostih, še posebej o ribarjenju za podatki oz. phishing prevari, ki predstavlja globalni varnostni izziv. V Sloveniji bodo letos v središču starejši uporabniki in njihove digitalne veščine.

Ob pričetku kampanje smo na Nacionalnem odzivnem centru za kibernetsko varnost SI-CERT skupaj z Ministrstvom za digitalno preobrazbo na tiskovni konferenci predstavili izzive, s katerimi se soočajo starejši uporabniki interneta in tudi pomoč, ki jim je na voljo. 

Po besedah vodje odzivnega centra SI-CERT Gorazda Božiča v zadnjih dveh letih zaznavamo več kot 30-odstoten porast phishing prevar oz. ribarjenja za podatki, kjer je najučinkovitejša zaščita ravno ozaveščenost in informiranost uporabnikov. »Opažamo, da še posebej starejši uporabniki bolj zaupajo pošiljateljem, ki pod krinko bank, logističnih podjetij ali celo javnih institucij (npr. FURS) zahtevajo vnos gesel in drugih podatkov. Izpostavljamo tudi druge spletne goljufije, npr. lažni krediti, ljubezenske prevare, kjer prav tako vidimo pogostejše zlorabe ravno med starejšo populacijo, ter zavajajoče oglaševanje nepreverjenih ponudnikov zdravil, prehranskih dopolnil in medicinskih pripomočkov. Vse opisane prevare imajo skupno lastnost – manipulirajo s čustvi, proti čemer se ne moremo boriti s programskimi rešitvami, ampak moramo naučiti uporabnike, kako prepoznajo glavne pristope spletnih goljufovje povzel Božič.

Tiskovna konferenca ob pričetku Evropskega meseca kibervarnosti

Obenem tudi na Ministrstvu za digitalno preobrazbo s konkretnimi rešitvami krepijo digitalne veščine starejših, tudi prek projekta Mobilni heroji. Kot je izpostavila ministrica dr. Emilija Stojmenova Duh: »Digitalne tehnologije vplivajo na kvaliteto našega vsakdanjega življenja, za kar pa potrebujemo digitalne veščine. Po podatkih raziskav, je delež uporabnikov brez digitalnih kompetenc največji v starostni skupini 65-74 let, medtem ko podobne analize v starostni skupini nad 75 let niso bile opravljene. Velike razlike nastajajo tudi med ruralnim in urbanim okoljem. V ta namen smo pripravili projekt Mobilni heroji, ki ga v sodelovanju z Ministrstvom za digitalno preobrazbo izvajata Ljudska univerza Velenje in Simbioza. Projekt z lokalnim delovanjem pripomore k digitalnemu opismenjevanju državljanov in državljank po vsej državi.«

Gradiva za izvajalce računalniških tečajev

V sklopu programa ozaveščanja Varni na internetu smo ob letošnjem mesecu kibervarnosti pripravili izobraževalna gradiva za izvajalce računalniških usposabljanj. Ravno ti so ključen člen v procesu krepitve digitalnih veščin starejših, saj jim podajo pomembno znanje, predvsem pa jih opogumijo, da postanejo aktivni uporabniki sodobnih digitalnih storitev. Obenem pa tudi sami potrebujejo strokoven vir informacij in vpogled v aktualno dogajanje na področju kibernetske varnosti.

Na portalu Varni na internetu so na voljo gradiva za izvedbo štirih tematskih delavnic: kako prepoznati spletno goljufijo, kako preveriti spletno trgovino, varna raba pametnih telefonov in zaščita elektronske pošte.

Za vsako tematsko učno uro so izvajalcem na razpolago video predavanje, prosojnice s podrobnimi usmeritvami in priročnik ABC varnosti na spletu, ki pojasnjuje način  komunikacije spletnih goljufov.

Vse za izvedbo delavnice – video, prosojnice in priročnik ABC varnosti na spletu

Ključno sporočilo – naj vas ne bo strah vprašati

V sklopu kampanje Evropski mesec kibervarnosti bomo starejše nagovarjali tudi z videi na zaslonih v mestnih avtobusih v Ljubljani, Mariboru in Celju, v več kot 200 nakupovalnih središčih in v središču Ljubljane. Kratke animacije bodo opozarjale na štiri trenutno najpogostejše prevare – ribarjenje za podatki prek SMS in elektronskih sporočil, poskus kripto investicijske prevare in lažne nagradne igre. Osrednje sporočilo se glasi »Naj vas ne bo strah ali sram prositi za pomoč!«, saj vas lahko en telefonski klic reši velikih težav. Če prejmete neznano SMS ali elektronsko sporočilo, ki se predstavlja kot banka, dostavno podjetje, telekomunikacijsko podjetje, celo FURS ali policija, se ustavite. Raje pokličite in preverite, ali je sporočilo res prišlo od tega pošiljatelja, o tovrstnih prevarah zelo ažurno opozarjamo tudi na portalu www.varninainternetu.si

Komentarji / 0

Pred objavo na portalu bo vaš komentar odobren s strani uredništva.
Preberite pravila komentiranja na portalu.
Vaš e-naslov ne bo nikoli objavljen ali posredovan tretjim osebam.