25.07.2016

Namesto programov na mobilnih napravah uporabljamo aplikacije: za prebiranje pošte, brskanje, družbena omrežja, branje novičarskih portalov, igrice, budilko, vreme itd. Nekatere so prednaložene že ob nakupu, druge lahko kupimo ali jih brezplačno naložimo prek trgovine za aplikacije. Dostopanje do spletnih servisov (kot so družbena omrežja in e-pošta) naj bi bilo prek namenskih aplikacij bolj varno, saj mobilne aplikacije s šifriranjem ščitijo podatke med prenosom. Uporabljajo se tudi za dostop do različnih spletnih servisov, pri čemer ponavadi omogočajo več funkcionalnosti kot pa če bi uporabili spletni brskalnik (npr. direktno nalaganje fotografij, prikaz obvestil ipd.)

Vendar vse aplikacije niso enako priporočljive in celo v uradnih trgovinah lahko pod pretvezo koristnih programov najdemo virusne in spamerske aplikacije ter take, ki so namenjene kraji osebnih podatkov, o slednjih lahko redno beremo. Razvijalci goljufivih aplikacij pretentajo uporabnike in jih pripravijo do prenosa s pomočjo iluzije uporabne aplikacije; ustvarijo zanimivo in aktualno ime, dodajo izmišljen opis, ki funkcionalnosti aplikacije sploh ne ustreza. Uporabnik, ki je zaveden v takšen prenos, lahko to dokaj hitro ugotovi. Program ne dela tako kot bi moral, vsiljuje mu oglase, ga preusmerja na druge plačljive ali spamerske strani, lahko upočasni delovanje telefona. Včasih kakšna aplikacija od uporabnika celo zahteva, da jo mora najprej oceniti z najboljšo možno oceno, predno sploh začne delovati.

Zadnje čase je, tudi zaradi vsesplošne evforije nad Pokemoni, veliko govora o aplikacijah, ki za svoje delovanje od uporabnika zahtevajo nesorazmerno veliko podatkov: dostop do Google računa, mailov, kontaktov, vsebine, zgodovine iskanj, lokacije …S temi podatki pa dostikrat ne upravlja samo podjetje, ki je izdelalo aplikacijo, ravno zaradi svoje uporabnosti so zelo zaželeni na oglaševalskih trgih in ameriško podjetje si pri razpolaganju z osebnimi podatki lahko privošči bistveno manj omejitev kot evropsko. Kaj to pomeni v praksi? Izdelovalec aplikacije ob nalaganju od vas prejme številne osebne podatke, ki jih nato lahko naprej proda drugim podjetjem. Zanimivo pa je, da nas to kar naenkrat ne moti, čeprav smo še pred nekaj leti v strahu pred spamom le redko delili svoj e-mail naslov. S klikom na »I Agree« oz. »Se strinjam« pri prikazu splošnih pogojev (ki jih seveda nihče ne bere) se s takim načinom trgovanja z našimi podatki brez kakšnih večjih zadržkov strinjamo.

 

Kako torej poskrbimo za varno rabo mobilnih aplikacij? Aplikacije lahko zahtevajo več podatkov, kot jih dejansko potrebujejo za svoje delovanje, predvsem tiste zastonjske. Ti podatki so za ponudnike aplikacij lahko veliko vredni – lahko ugotavljajo, kaj vam je všeč, in vam nato posredujejo oglase. Plačljive aplikacije običajno zahtevajo manj dovoljenj.

 

Enostavno lahko preverite, do katerih podatkov dostopajo aplikacije, ki ste jih naložili. Na spodnji sliki lahko vidite nastavitve za HTC uporabnike, ki imajo nameščen Android sistem verzije 6 (Marshmallow). Pri starejših napravah se Dovoljenja nahajajo na koncu. Pri drugih proizvajalcih se lahko pogled od spodnjega malo razlikuje.

Vpogled v upravljavca aplikacij za Android uporabnike. Možnost ročne nastavitve dovoljenj imajo samo uporabniki, ki imajo nameščen operacijski sistem Android 6.0 ali novejšega.
Vpogled v upravljavca aplikacij za Android uporabnike. Možnost ročne nastavitve dovoljenj imajo samo uporabniki, ki imajo nameščen operacijski sistem Android 6.0 ali novejšega.

 

Apple uporabniki lahko prek nastavitev zasebnosti preverijo, do katerih podatkov dostopajo njihove aplikacije.

Pregled dostopa palikacij za iPhone uporabnika.

 

5 osnovnih pravil, ko nameščamo aplikacije

  1. Ne naložite prav vsake aplikacije – če je le mogoče, nalagajte aplikacije zgolj iz uradne trgovine in vedno preverite ocene uporabnikov. Možnost, da ujamete virus, je pri nalaganju aplikacij iz neuradnih virov precej večja. Preverite spletno stran ponudnika aplikacije. Če še ne veste, pred prihodom v uradno trgovino morajo aplikacije prestati osnovno varnostno preverjanje, tudi pozneje, ko so že na voljo v trgovini, jih administratorji še vedno preverjajo, če je njihovo delovanje skladno s pravili trgovine in aplikacije, ki njihovo politiko kršijo, redno odstranjujejo.
  2. Vedno preverite, katera dovoljenja zahteva aplikacija. Če aplikacija zahteva preveč, je ne naložite. Raje izberite drugo. Prav tako bodite sumničavi pri aplikacijah, pri katerih ni informacij niti o tem, kaj zahtevajo. Če je aplikacija zastonj, s čim mislite, da jo plačate? Z denarjem res ne, zato pa s svojimi podatki o lokaciji, stikih …. To še lepše ponazori iz angleščine prevedena faza; Če je nekaj zastonj, potem si produkt ti!’
  3. Če obstaja posodobitev aplikacije, jo namestite. Posodobitve prinašajo nove funkcionalnosti ter odpravljajo napake in varnostne luknje v aplikaciji. Na nekaterih sistemih lahko vklopite samodejno posodabljanje aplikacij. Če posodobitev zahteva nova dovoljenja, jih preučite.
  4. Vprašajte se, ali aplikacijo res potrebujete. Ko aplikacijo prenehate uporabljati, jo odstranite..
  5. Pazite na stroške: nekatere aplikacije se nenehno povezujejo z internetom. Če imate vklopljeno podatkovno povezavo, vam to lahko povzroči stroške, posebej v tujini. Preverite skrite stroške – morda po določenem času aplikacija za nadaljnjo rabo zahteva plačilo!

 

Vsebine, ki vam lahko pomagajo
5

Pošljite nam sken osebnega dokumenta!

Zahteva, ki jo ponudniki spletnih storitev vse pogosteje postavljajo svojim uporabnikom, ki pa na drugi strani upravičeno vzbuja nelagodje ali pa vsaj poraja vprašanje »Je OK, da kar pošiljam svoje dokumente naokoli?« Vedno več ponudnikov, z namenom preprečevanja zlorab, pogojuje uporabo svojih storitev s pošiljanjem skeniranega osebnega dokumenta (osebna izkaznica,…

Vaš komentar

Vaš e-naslov ne bo nikoli objavljen ali posredovan tretjim osebam.
Obvezna polja so označena z *